RCAF - KEEFER George Clinton ciel de gloire - histoire des as de l\'aviation de 1914 à nos jours KEEFER George Clinton
KEEFER George Clinton


 

 





 



Né le 11 juillet 1921
Décédé date ???

 

Wing Commander / Lieutenant Colonel

12 victoires homologuées
2 victoires probables
9 avions ennemis endommagés
5 avions ennemis détruits au sol

 





Grade Date
Unités
Arrivée Départ Fonction Secteur
P/O
04/41
RCAF 10/10 04/41 Elève Pilote Canada
F/O
04/42
OTU 59 04/41 09/41 Conversion Grande Bretagne
F/L
05/43
Sq 274 09/41 08/42 Pilote Moyen Orient
S/L
06/43
METS School 08/42 02/43 Pilote Moyen Orient
W/C
04/44
Sq 416 05/43 05/43 Pilote Grande Bretagne
   
Sq 412 05/43 06/43 Chef Escadrille Grande Bretagne
   
Sq 412 06/43 04/44 Commandant Grande Bretagne
   
Wing 125 04/44 07/44 Commandant Air Grande Bretagne
     
RCAF 07/44 09/44 Repos Canada
     
RCAF - HQ 09/44 11/44 Etat-Major Grande Bretagne
     
Wing 125 11/44 05/45 Commandant Grande Bretagne . Belgique

Né en 1921 à New York de parents Canadiens, Keefer grandit sur l'ile du Prince Edward avant de débuter ses études à Yale un an avant de déclenchement de la seconde guerre mondiale. Il s'engage dans la RCAF en octobre 1940 et obtient ses ailes en avril 1941. Il rejoint alors la Grande Bretagne et après être passé par l'OTU 59 pour y effectuer sa conversion opérationnelle, il est affecté au Moyen Orient où il intègre le Squadron 274. Il remporte ses premiers succès à la fin de 1941 et le 4 juin 1942, il se pose à 16 km au Nord Est de Bir Hakeim pour porter secours au Lieutenant J Lane du Squadron 4 / SAAF qui vient d'être abattu et ils rentrent tous les deux dans le cockpit étroit du Hurricane. Il quitte l'unité en août 1942 et rejoint le 1 METS Air Fighting School comme instructeur. C'est à cette époque qu'il reçoit la DFC.

En février 1943, il rentre en Grande Bretagne et au début mai, il est affecté au Squadron 416 afin de redevenir opérationnel avant de prendre le commandement d'une Escadrille du Squadron 412 une semaine plus tard. Il prend le commandement du Squadron le mois suivant et conserve son poste jusqu'en avril 1944. Recevant une Bar à sa DFC et promu Wing Commander, il prend la tête des opérations aériennes au sein du Wing 126 et conduit l'Escadre jusqu'en juillet après avoir participé aux opérations sur la Normandie.

Il retourne alors au Canada et revient en septembre pour servir au sein de l'Etat-Major de la RCAF outre mer à Londres jusqu'en novembre. Il est alors affecté en Belgique pour prendre la tête du Wing 125 et reçoit la DSO dans le même temps. Il conduit l'escadre jusqu'à la fin de la guerre et prend personnellement part à plusieurs combats qui lui permettent d'accroitre son score qui à la fin de la guerre s'élève à 12 victoires aériennes. Il recevra une Bar à sa DSO ainsi que la Croix de Guerre Française avec une étoile en Or et la Netherlands Flying Cross.

Il retourne au Canada en août 1945 et sert à Washington avant de retourner à l'Ecole de Guerre. Il quitte finalement la RCAF en 1947 et rejoint la compagnie Canadair dont il devient le vice-président. Il quitte la société en 1968 et fonde sa propre usine de matière plastique qu'il dirige jusqu'à son décès.




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KEEFER George Clinton (W/C) RCAF J5022

Distinguished Flying Cross le 12 janvier 1943

This officer has participated in numerous operational attacks in the course of which his determination and tenacity have resulted in twelve victories for his squadron, while many enemy aircraft have probably been destroyed or damaged. During an exceptionally long tour of flying duty he has continually displayed great gallantry and skill in strategy.

NOTE : Public Record Office Air 2/9612 has recommendation for a non-immediate award sent by Group Captain W.J.M. Akerman, Headquarters, Royal Air Force, Middle East to Air Ministry on 14 December 1942 :

This pilot has flown more than 210 operational hours, covering 179 sorties, since November 1941. His determination in pressing home attacks and his strategy both as an individual and as a Section Leader have resulted in a dozen victories for his section, with numerous probables and damaged.

In addition he has either led the squadron or his section on 18 bombing trips since early June 1942, dropping thirty-six 250-pound bombs with great success. He was relieved from operational flying on 15th August and he had completed 511 hours flying, having continuously displayed gallantry during his nine and one-half months service with the squadron.

Bar to Distinguished Flying Cross le 5 avril 1944

Squadron Leader Keefer has always performed his duties with unfailing coolness and courage. On many occasions he has escorted large formations of bomber aircraft over enemy territory, achieving much success. Since the award of the Distinguished Flying Cross he has continued to take part in operations with the greatest keenness and has engaged the enemy many times.

Distinguished Service Order en octobre 1944

This officer has completed many sorties since being awarded a Bar to the Distinguished Flying Cross and his record is outstanding. Within the past few months he has led large formations of aircraft on air operations during which forty enemy aircraft have been destroyed. The successes obtained reflect the greatest credit on the skill, gallantry and resolution of Wing Commander Keefer. This officer has been responsible for the destruction of eight hostile aircraft.

Bar to Distinguished Service Order

Since his appointment as Wing Commander of Operations, Wing Commander Keefer has led and trained his wing to a high pitch of keenness and efficiency. Under his leadership the wing has destroyed 191 enemy aircraft and damaged many more. In addition a great variety of enemy ground targets have been successfully attacked. During this period Wing Commander Keefer has destroyed four enemy aircraft in the air bringing his total victories to twelve aircraft destroyed. He has also destroyed at least sixty enemy transport vehicles. In April 1945, he completed a daring attack on eleven Messerschmitt 190s [sic] assembled on an airfield at Parchim. Despite intense and accurate anti-aircraft fire the attack was pressed home and all the enemy aircraft were destroyed. This officer has completed three tours of operational duty and has proved himself to be a leader of the highest order and a cool and fearless pilot.

Croix de Guerre Française avec Etoile en Or le 12 septembre 1947

Netherland Flying Cross le 18 octobre 1947

Wing Commander Keefer took over the duties of Wing Commander (Operations) of No.125 Wing in November 1944, while they were in winter quarters at Eindhoven. During this phase of active operations, under extremely adverse weather conditions, Wing Commander Keefer's indomitable courage and brilliant leadership maintained the morale of his Wing at the highest level. This officer showed exceptional keenness to engage the enemy, and his steadfast determination was worthy of the highest praise. In the subsequent battles through Holland to the German border, this officer's exceptional qualities remained well to the fore. He displayed outstanding devotion to duty.

 



Victoires aériennes

Victoires  
12
.
o
  Collaboration
Probables  
2
.
o
  Collaboration
Non confirmées  
o
.
o
  Collaboration
Endommagés  
9
.
o
  Collaboration

Objectifs terrestres
.
Avions détruits au sol  
5
.
-
  Endommagés au sol
Blindés  
-
.
-
  Véhicules
Locomotives  
-
.
-
  Bateaux


VICTOIRES
Date Heure Revendic Type Unité Avion d'arme Unité Lieu   Référence
07.12.41 Détruit Mc 202
Hurricane II - DB880 Sq 274 SE El Adem
1
(P/O) Keefer G K
07.12.41 Endommagé Mc 202
Hurricane II - DB880 Sq 274 SE El Adem
-
(P/O) Keefer G K
08.12.41 Endommagé Me 109E
Hurricane II - DB880 Sq 274 SO El Adem
-
(P/O) Keefer G K
21.12.41 Détruit Ju 88
Hurricane II - DB880 Sq 274 Golf de Bomba
2
(P/O) Keefer G K
25.02.42 Probable Me 109F
Hurricane II - BE229 Sq 274 SO Gazala
-
(P/O) Keefer G K
08.06.42 Détruit Mc 202
Hurricane II - BE281 Sq 274 Ouest Bir Hakeim
3
(F/O) Keefer G K
12.06.42 Endommagé Me 109E
Hurricane II - BN109 Sq 274 SO El Adem
-
F/O) Keefer G K
16.06.42 Détruit Me 109F
Hurricane II - BE689 Sq 274 Est Tobrouk
4
(F/O) Keefer G K
17.06.42 Endommagé Mc 202
Hurricane II - BE689 Sq 274 Sidi Rezegh
-
(F/O) Keefer G K
10.07.42 Endommagé Mc 202
Hurricane II - Z5337 Sq 274 SO El Alamein
-
(F/O) Keefer G K
10.07.42 Endommagé Mc 202
Hurricane II - Z5337 Sq 274 SO El Alamein
-
(F/O) Keefer G K
17.07.42 Endommagé Me 109F
Hurricane II - BE487 Sq 274 El Alamein
-
(F/O) Keefer G K
12.06.43 Endommagé Fw 190
Spitfire V - EE681 Sq 412 NO Ile de Batz
-
(S/L) Keefer G K
01.12.43 Probable Fw 190
Spitfire IXb - MJ187 Sq 412 Sud Knocke
-
(S/L) Keefer G K
07.06.44 Détruit Ju 88
Spitfire IXb - MK826 Wing 126 "Sword / Juno" Beach
5
(W/C) Keefer G K
07.06.44 Détruit Fw 190
Spitfire IXb - MK826 Wing 126 Plages Est
6
(W/C) Keefer G K
25.06.44 Détruit Me 110
Spitfire IXb - MK826 Wing 126 Sud cane
7
(W/C) Keefer G K
27.06.44 Détruit Me 109G
Spitfire IXb - MK826 Wing 126 Beaumont
8
(W/C) Keefer G K
02.03.45 Détruit Me 109
Spitfire XIV - RM809 Wing 125 NE Rheine
9
(W/C) Keefer G K
19.03.45 Détruit Me 109K
Spitfire XIV Wing 125 Aérodro Rheine
10
(W/C) Keefer G K
16.04.45 Endommagé Fw 190
Spitfire XIV - MV263 Wing 125 Aérodro Hagenow
-
(W/C) Keefer G K
18.04.45 Détruit Sol Me 109
Spitfire XIV - MV263 Wing 125 Aérodro Parchim
-
(W/C) Keefer G K
18.04.45 Détruit Sol Me 109
Spitfire XIV - MV263 Wing 125 Aérodro Parchim
-
(W/C) Keefer G K
18.04.45 Détruit Sol Me 109
Spitfire XIV - MV263 Wing 125 Aérodro Parchim
-
(W/C) Keefer G K
18.04.45 Détruit Sol Me 109
Spitfire XIV - MV263 Wing 125 Aérodro Parchim
-
(W/C) Keefer G K
18.04.45 Détruit Sol Me 109
Spitfire XIV - MV263 Wing 125 Aérodro Parchim
-
(W/C) Keefer G K
20.04.45 Détruit Me 109
Spitfire XIV - MV263 Wing 125 Wittstock
11
(W/C) Keefer G K
20.04.45 Détruit Fw 190
Spitfire XIV - MV263 Wing 125 Pritzwalk
12
(W/C) Keefer G K


Sources

ACES HIGH - Christopher Shores and Clive Williams. Grub Street Editions
http://www.rcaf.com/archives/archives_general/aces/index.htm
http://www.airforce.ca/wwii/ALPHA-KE.html